Excerpt from magazine ”Amelia”

Excerpt from book ”Kerala”
juli 1, 2016
Satgururaj on Yoga
juli 1, 2016

Excerpt from magazine ”Amelia”

Founding director of the International Siddha Vaidya Institute Dr. Rajkumar Reghunathan, MBBS appears in the January 2016 issue of Amelia Magazine, Sweden. pps 92-94.



Here is the whole of the text, in Swedish:

Vi svenskar har under decennier rest till Indien för att stärka hälsan. Nu kommer den indiska traditionella läkevetenskapen Siddha Vaidya till Sverige. Den välkände läkaren Dr Raj öppnar ett hälsocenter i Skåne med fokus på ”longevity” – att hjälpa oss hålla oss friska längre upp i åldern.

Den Ayurvediska läkevetenskapen har de senaste decennierna nått stor popularitet utanför Indien. Siddha Vaidya är ännu äldre än Ayurveda. De huvudsakliga skillnaderna är att Ayurveda främst är förebyggande och baseras på läran om de tre kroppstyperna – doshas – och hur man balanserar dem, medan Siddha Vaidya baseras på de fem elementen och främst fokuserar på läkande. Siddha Vaidya använder sig av både invärtes och utvärtes terapier, till exempel massage, applikation av örter och detoxtekniker för huden och de inre organen för att hjälpa kroppens celler att föryngra sig.

En speciell teknik är att kroppens läkekraft stimuleras genom att man stryker den med tygknyten fyllda med örter, doppade i het örtolja. Behandlingen gör inte ont, men kroppen tror att den blivit bränd, vilket triggar läkeprocessen. Man kan även göra en hemmavariant med varma handdukar.

Diagnos ställs genom en grundlig genomgång av kroppen och en omfattande intervju. Siddha Vayida-läkaren studerar hur man står, går, hur ens hud ser ut, mäter ens puls på olika sätt, kan titta på ens tunga, ögon med mera.

Dr Rajkumar Reghunathan – som kallas Dr Raj – har i drygt tio år regelbundet kommit till Sverige för att föreläsa, bl a på Karolinska institutet. Han har en konventionell läkarexamen med ortopedi som specialitet och har arbetat i flera länder som vanlig läkare.

– Det är mycket man kan göra för att förlänga livet med friska år, åldern i sig får inte blir ett självändamål, säger Dr Raj som är i Skåne för att leta lokaler inför att etablera sig i Sverige och även för att göra konsultationer och behandlingar. Han är en kort man med ett bländvitt leende som gärna går i strumplästen inomhus som en svensk och som lyssnar och tittar på en med både koncentration och värme.

Dr Raj har en klinik på stranden i Trivandrum i Kerala i södra Indien där han kan ta emot ett 20-tal patienter åt gången. Han har drivit kliniken, som även tar emot patienter bara över dagen, sedan 1996. Många av patienterna som kommer och stannar i flera veckor är svenskar.

– En del av mina patienter är helt friska och kommer för att förebygga sjukdom, en del är mycket sjuka. Jag ser till att alla nödvändiga undersökningar som ex EKG, MR, ultraljud, blodtester blir gjorda utifrån varje patients behov och skräddarsyr sedan en behandling som bland annat inkluderar speciell kost, örtmediciner och daglig massage. För en fullständig kurbehandling bör man stanna i tre veckor, säger Dr Raj som ser betydligt yngre ut än sina 52 år.

Dr Raj älskar Sverige så mycket att han nu förbereder för att flytta hit med sin fru och öppna ett ”longevity center” i Skåne med hälsorådgivning och behandlingar för att leva längre och friskare enligt Siddha Vayida. Han kommer dock att behålla sin klinik i Indien där hans kollega Dr Reghu finns och arbeta där under vissa delar av året.

– Jag vill erbjuda dessa kraftfulla och verkningsfulla tekniker här. Alla har inte möjlighet att resa till Indien i tre-fyra veckor.

Den 16-18 oktober mjukstartade Dr Raj på Nötesjö Konferenshotell i Skåne för en helg med föreläsningar och med behandlingar den efterföljande veckan. Att det blev just Nötesjö hänger samman med att ägaren tack vare tre vistelser hos Dr Raj i Trivandrum återhämtat sig och numera mår fantastiskt efter att ha haft allvarliga hälsoproblem. Nu vill han se till att andra också får möjlighet att hålla sig friska med dessa tekniker.

Dr Raj har i flera år rest runt i USA, Tyskland och Sverige och föreläst och utbildat i den medicinska kunskap han fått med sig sedan barnsben och sedan fördjupat sig igenom flera års studier. Det behövs. För det finns bara cirka 1 000 Siddha Vaidya-läkare i Indien, vilket är en bråkdel av antalet cirka 300 000 Ayur Vediska-läkare. Flera universitet utbildar dock nya läkare inom genren och Dr Raj är hoppfull inför framtiden.

– Siddha Vaidya är inte bara Indiens arv, utan hela mänsklighetens.


DR RAJS BÄSTA RÅD FÖR ETT LÄNGRE OCH FRISKARE LIV:

Dr Raj delar här med sig av sina bästa råd för avgiftning, återhämtning och cellförnyelse, saker du själv kan göra för att leva friskare längre.

Juicefasta
– När man juicefastar släpper kroppen gifter. För hjälpa kroppen göra sig av med gifterna är det enligt Dr Raj bra att dricka vitt sandelträ-te. Låt 1 tsk sandelträpulver (finns att beställa i svenska webbutiker) i 500 dl vatten koka i 2-3 minuter, sila av men spara eftersom det räcker till tre uppkok. Låt det koka lite längre de andra gångerna. Drick 2 ggr om dagen under fastan. Juicefasta 3 dagar/månad. Du kan även äta varm grönsakssoppa under juicefastan, så kallad Lazy Man´s Soup. Tärna de grönsaker du har hemma, koka dem lite mjuka och mixa dem. Tillsätt lite salt.

Bada bastu
– Det är bra att ta fasta på de traditioner ni redan har i Sverige. Att bada bastu är ett utmärkt sätt att avgifta kroppen. Nya studier visar att fyra bastubad i veckan förlänger livet avsevärt och i Sverige finns det ju bastu på badhus och simhallar.

Installera ett vattenfilter
- Svenskt kranvatten kan innehålla ämnen vi inte vill ha i oss, menar Dr Raj och syftar på att flera svenska kommuner uppmätt förhöjda halter av svårnedbrytbara högfluorerade ämnen i sina vattentäkter och även rester av bekämpningsmedel. Svenska myndigheter anser inte att vi behöver filter, men Dr Raj rekommenderar att man för att vara på säkra sidan installerar vattenfilter under diskbänken. Han menar även att man ska undvika att dricka vatten ur plastflaskor, men hänvisning till riskerna med att vissa plaster kan släppa ut det hormonstörande ämnet bisfenol A.

Njut mer i naturen
- Naturen är vårt rätta element och forskning visar att grönska gör oss lugna. Planera för att få en dos grönt varje dag.

Värna om din sömn
- Lägg dig helst före kl 22, främst eftersom vi behöver cirka åtta timmars sömn och det är bra om vi är vakna kl 06 på morgonen då vår hormonutsöndring är som mest kraftfull. Några droppar jasminolja (finns att beställa i svenska webbutiker) på kudden underlättar insomningen.

Ät mer fermenterad mat
- I Sverige har ni en tradition av att mjölksyra maten som lite gått förlorad. I fermenterade produkter finns den livsviktiga vitamin K2, så ät gärna surkål, mjölksyrade morötter och även asiatiska livsmedel som miso, tempeh (fermenterad soja).

Massera mera
- Massage sätter fart på kroppens energisystem och du kan massera dig själv, gärna varje dag. I våra behandlingar tillsätter vi örtextrakt till olika basoljor. För hemmabruk rekommenderar jag ekologisk sesam- eller kokosolja som du kan köpa i livsmedelsbutik. Dessa oljor tas upp väl av huden. Värm oljan i vattenbad. Massera från huvudet ner till fötterna med svepande tag, och med cirklande rörelser över lederna. Låt gärna olja sitta kvar på kroppen i upp till två timmar innan du duschar eller badar.

Värmechocka
- Sätt fart på kroppens återuppbyggnadsprocesser genom att badda dig själv med en handduk som är riktigt varm. Badda från nacken till fötterna med riktigt het handduk, nästan så att du bränner dig. Det är en hemmavariant av den klassiska massagen med knyten fyllda med örter som värms i het olja som används inom Siddha Vaidya.

Ha sex med din partner
- 50–60-årsåldern bör både män och kvinnor helst ha orgasm minst varannan vecka, helst oftare och helst tillsammans med en partner eftersom det gör att kroppens funktioner stimuleras mer fullständigt. Det är bra att fortsätta ha sex regelbundet så länge man kan hela livet. Om du inte har någon partner – ge dig ut och hitta en, säger Dr Raj med ett bländvitt leende.

Text: Catarina Rolfsdotter-Jansson
Foto: Karin Oddner